Blommor och bin

För länge sen visade vi en fjäril av Taisto Kaasinen (inlägget). Då skrev jag att det även fanns ett bi och nu har vi fått tag på det. Vi bytte till oss det på kulturnatten, när vi hade försäljning, med en annan säljare.

Båda är felmärkta med Kjell Blombergs signatur KEB. Man börjar undra om den ansvarige luktat på korken den dagen...

Som bonus har vi även ett mindre, nästan identiskt, bi av Kaasinen gjord på Arabia. Efter att ha slutat på Upsala-Ekeby 1961 flyttade han hem till Finland och jobbade på Arabia fram till 1974. Han behöll sin säregna stil och vissa föremål som han gjorde på Arabia är, om vi är snälla, starkt influerade av föremål gjorda på UE.

Biet har nr 6053 och måtten 10 x 10 cm. Fjärilen har nr 6054 och mäter 9 x 13 cm och de båda gjordes 1959-60.




Märkning under biet från Arabia.

3 kommentarer:

Anta Snaque sa...

Så fina! När jag får syn på deras tvillingar någonstans skyndar jag mig att ta upp plånboken.

Helena Högberg sa...

Tänk att jag inte har lagt till er blogg i min lista förut, jag som är så förtjust i keramik! Jag är dock helt okunnig och köper bara figuriner på känsla oavsett var de kommer ifrån. Roligt att följa en blogg där det finns så mycket kunskap!

Upsala-Ekeby samlarna sa...

Tack, det värmer!