Tema Hjördis Oldfors, del 6/10 - Rörstrand och Teneriffa!

Precis som vi skrev i artikeln, Hemma hos Hjördis så började hon på Rörstrand efter åren på UE.

Utdrag ur artikeln:
Det kanske inte många vet, var att hon efter hon slutat på Upsala-Ekeby fick anställning på Rörstrand. Hon var dock bara där i ett halvår och hann därför bara prova på det nya materialet stengods. Sedan fick hon ett ultimatum från sin bror, som tagit över familjens företag efter deras fars bortgång, att antingen komma tillbaka till Göteborg och börja jobba inom företaget eller så skulle han sälja.
Slut utdrag.

Efter intervjun och nyheten om Rörstrand sökte jag på tradera under Rörstrand, mest på chans, efter Hjördis. Osannolikt nog hittade jag en väggplatta av henne under avslutade auktioner! Tur för oss var köparen av plattan även säljare på tradera så, ännu mer på chans, kontaktade vi honom via en av hans auktioner där vi förklarade hela historien och snällt nog fick vi också köpa plattan!
Han kunde berätta att plattan hade hängt i ett hem med nära anknytning till Rörstrand.

Hon kan inte hunnit med mer än en handfull provföremål under månaderna på Rörstrand! Därför är vi otroligt glada och tacksamma att äga ett!

Diametern på den underbara plattan är 25 cm.



Vi visar även ett tygtryck som ägs av Grödinge Antik & Design.

Utdrag ur artikeln:
Första tiden bodde hon i ett hus på stranden, bara några stenkast från havet. Sen flyttade hon in i staden och fick sin inkomst genom att måla och sy strandkläder.
- Det var tio trevliga år men när båda mina återförsäljare av kläder skulle flytta och min kära hund dog kände jag att det var dags att återvända hem. Dessutom skulle min brorson vid samma tidpunkt flytta ut från min lägenhet i Göteborg.

Slut utdrag.

Det är signerat Hj och Georgina -78. Georgina är en plats på Teneriffa.
Tygtrycket mäter kanske runt 50 x 30 cm och inköptes av Johan och Peter på en gårdsloppis i norduppland, på tal om osannolikt!

0 kommentarer: