Utställning på kulturnatten: UE-keramik i "Vitt och natur"

Årets kulturnatt i Uppsala var den 11 september och Upsala-Ekeby Sällskapet höll som vanligt till i universitetaulans källare på café Alma. Traditionsenligt höll man under Barbro Råsbrants försyn en utställning i anslutning till caféet.
I år var temat "Vitt och natur" och här kan ni nu se bilder från den fina utställningen.

Bilder från förra årets utställning.

Stilfullt!



Vaser av Anna-Lisa Thomson plus en "Lena"-kruka.


Blandat smågodis!


Mycket man vill ha här!


Medlemmar i föreningen får sälja UE-föremål på denna tillställning. I år var det många som hade bokat bord men vi fick dela med Christer Fredlund. Tack igen Christer!
Vårt halva säljbord, efter att vi varit hem och fyllt på! Vi sålde ca 15 föremål och är mycket nöjda.


Bland annat ett gäng golvvaser. MUMS!


Det här är formar som man använde till att göra formar. Glasklart, eller hur?


Mer Thomson-vaser.


30-tal.


Blandat 30/40-tal. En blå snäckvas likt de på bilden sålde vi.


Mer 30-tal.


Och vi avslutar med lite mer gott & blandat!

5 kommentarer:

Fru Ekeby sa...

Ja jag säjer då bara det: Barbro Råsbrant! Hon kan det där med att komponera färg och form!
Suveränt!
Allt är i min smak! Såå många vaser som jag har kvar att leta!

Yvonne sa...

Mmmmm, ögongodis!

Randiga Tråden sa...

Så mycket fint, där skulle man vara.

Fru Ekeby sa...

Intressant att se vasen på tredje bilden från slutet, den längst till vänster.Jag har en likadan.
När jag gick med i föreningen i början på 90-talet, så bedömdes den inte vara en Ekeby.
Jag har alltid ändå trott det, men det är kanske sanning numera?

Anne sa...

Underbara vaser, helt min stil. Om det är ngn som skulle kunna tänka sig att sälja, byta, men har ännu inte så mkt. Har samlat tidigt 1800-tals porslin tid.
Så snälla, ta kontakt m mig, gör en god gärning !! Jag har leukemi som hindrar mig från att besöka o även köpa på dessa mässor.

Tackar i förväg, är seniormedlem i pes, men mejla helst hem anne.stigholt@telia.com
Vänlighet o beundran Anne S